Falluckan som ska stoppa fartsyndarna

Uppdaterad 26 mars 2012 19:26. Publicerad 23 mars 2012 10:46
Senaste vapnet i kampen mot fartsyndarna:
En fallucka i vägen.
Sedan 2010 har en ny teknik för att komma åt fartsyndare utvärderats i Linköping.
Upptäcker radarn att en bilist kör för fort på exempelvis en 30- eller 50-väg öppnas plötsligt en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.
– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen. Man får en fysisk påminnelse om att man kör för fort, men inte mer, säger David Eskilsson som är vd på Edeva i Linköping som ligger bakom tekniken som har utvecklats tillsammans med Linköpings kommun.

Blir det punktering?
– Nej, och varken bilen eller passagerarna tar skada. De som kör lagligt märker inte ens av luckan, säger han till tidningen Motor.

Bakgrunden till vägluckan är kritik mot fasta bulor i vägbanan. Bland annat busschaufförer får rygg och nackskador när de dagligen tvingas köra över vägbulor.

Tidigare har det med bristande framgång testats olika tekniker med så kallade dynamiska farthinder som skjuts upp ur vägbanan.

Tipsa en vän om artikeln
Kommentarstjänsten drivs av Disqus
Så funkar falluckan
1. Fordonet passerar en radar som sänder en signal till en styrenhet.
2. Om farten är inom tillåten hastighetsbegränsning händer ingenting.
3. Om farten överskrider hastighetsbegränsningen fälls luckan ner sex centimeter i framkant.

Mest läst

SyntaxError: Unexpected end of file
// API callbackjson({ "kind": "analytics#gaData", "id": "https://www.googleapis.com/analytics/v3/data/ga?ids=ga:50689109&dimensions=ga:pagePath,ga:pageTitle&metrics=ga:pageviews&sort=-ga:pageviews&filters=ga:pagePath%3D%3D@artiklar&start-date=2012-08-08&end-date=2012-08-15&max-results=20", "query": { "start-date": "2012-08-08", "end-date": "2012-08-15", "ids": "ga:50689109", "dimensions": "ga:pagePath,ga:pageTitle", "metrics": [ "ga:pageviews" ], "sort": [ "-ga:pageviews" ], "filters": "ga:pagePath==@artiklar", "start-index": 1, "max-results": 20 }, "itemsPerPage": 20, "totalResults": 0, "selfLink": "https://www.googleapis.com/analytics/v3/data/ga?ids=ga:50689109&dimensions=ga:pagePath,ga:pageTitle&metrics=ga:pageviews&sort=-ga:pageviews&filters=ga:pagePath%3D%3D@artiklar&start-date=2012-08-08&end-date=2012-08-15&max-results=20", "profileInfo": { "profileId": "50689109", "accountId": "25825814", "webPropertyId": "UA-25825814-1", "internalWebPropertyId": "50116420", "profileName": "www.pavag.nu", "tableId": "ga:50689109" }, "containsSampledData": false, "columnHeaders": [ { "name": "ga:pagePath", "columnType": "DIMENSION", "dataType": "STRING" }, { "name": "ga:pageTitle", "columnType": "DIMENSION", "dataType": "STRING" }, { "name": "ga:pageviews", "columnType": "METRIC", "dataType": "INTEGER" } ], "totalsForAllResults": { "ga:pageviews": "0" }});

Karriär

Ny på jobbet
Platsannonser
Källa: www.ams.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kalendarium

Vill du få På Vägs kalendarium i din kalender? Klicka här
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så är du säker på att alltid få det senaste om vägar och infrastruktur.
Namn
E-postadress
Annons
Annons
Postadress: På Väg, OTW,
Box 3265, 103 65 Stockholm
Tel: 08-50 55 62 00. E-post: redaktion@pavag.nu
Om webbplatsens cookiesöppnas i nytt fönster
På Väg produceras av OTW på uppdrag av Svevia.
Ansvarig utgivare: Charlotte Sandström