Uppdaterad 4 oktober 2011 10:55. Publicerad 21 september 2011 16:30
Genom friare upphandlingsregler och mer arbete på kvällar och helger går det att effektivisera stora infrastrukturprojekt.
Det menar SKL:s ordförande Anders Knape (M).
– Det är inte rimligt att dyra maskiner inte används på fredagar och helger på grund av att personalen har åkt hem.
Som ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting tillhör Anders Knape (M), tidigare kommunalråd i Karlstad, en av de tunga spelarna på infrastrukturområdet.
Årligen investerar svenska kommuner och landsting mer än tio miljarder kronor i vägar, spår, avlopp och annan infrastruktur.
Till det ska läggas ytterligare flera miljarder kronor på drift- och underhåll.

Stockholm – en flaskhals
De senare årens förändringar med regionförstoringar, stråktänkandet inom transportinfrastrukturen och satsningarna på storstadsområdena har, enligt Anders Knape, varit oerhört viktiga för Sverige.
– Det är förändringar som gör det möjligt för människor att bo på ett ställe och arbeta på ett annat. Du kan ta mig som exempel. Jag bor i Karlstad, men arbetar i Stockholm. För mig är det viktigaste inte att det blir dubbelspår mellan Karlstad och Kristinehamn, utan att trafiken fungerar i Stockholm. Det är där flaskhalsen finns. På liknande sätt är det på många andra håll i landet.

Är det inte risk för att det satsas för mycket på storstadsområdena?
– Vi är ett av Europas till ytan absolut största länder, men har bara 9,5 miljoner invånare. Ska vi vara konkurrenskraftiga behöver vi ha ett antal centra som står för utveckling och innovationskraft. Det gäller bara att se till att vi har bra kommunikationer som gör det möjligt för människor att pendla till dessa områden.
Enligt det så kallade fördubblingsprojektet som bland annat drivs av SKL och Trafikverket ska antalet resor med kollektivtrafik fördubblas till år 2020.
– Det kommer vi inte klara om inte investeringarna i spår och vägar ökar väsentligt, säger Anders Knape.

Hur mycket?
– Det är omöjligt att säga. Behovet av infrastruktur är i princip omättligt. Behoven ökar dessutom hela tiden, inte minst i takt med att beteenden och krav förändras. Om tågresan till jobbet idag tar en timme mot tidigare en och en halv så tycker du att det är en stor förbättring. Men du kommer ganska snabbt vilja att resan bara ska ta en halv timme.

Hur ska kommunerna klara att finansiera ökade kostnader för bland annat avlopp och gator samtidigt som befolkning blir allt äldre och kräver mer vård?
– Vi får vara beredd på att vi inte kan ha toppkvalitet på allting. Samtidigt hänger frågorna ihop. Fungerar inte infrastrukturen kommer vi inte ha resurser att ta hand om alla äldre. Inom SKL arbetar vi bland annat med att se om det går att bredda finansieringen. Ett förslag som diskuteras är så kallade fastighetsanknytna avgifter när det gäller vägar.

Är det inte dags att slå samman små kommuner?
– Nej, det finns inte folkligt stöd för något sådant. Däremot lär samarbetet mellan många kommuner öka, bland annat i form av gemensamma nämnder eller förvaltningar.

Blir det mer privat finansiering av infrastrukturen?
– Ja, till exempel när ett företag vill ha en investering gjord snabbare än planerat eller utförd på ett sätt som är anpassat till just det företagets behov. Men ingen kan låna pengar lika billigt som staten kan via Riksgälden. Den offentliga finansieringen kommer därför även i framtiden vara den dominerande.
– Jag tycker att även kommunerna borde få låna till infrastrukturinvesteringar via Riksgälden. Det får vi inte idag vilket är mycket konstigt med tanke på att vi och staten ju har samma skattebetalare.

Varför blir stora infrastrukturprojekt ofta dyrare än planerat?
– En del projekt under senare år har faktiskt blivit både billigare och färdiga  tidigare än beräknat. En väg att öka effektiviteten i anläggningsbranschen är att utforma upphandlingarna så att innovation och kreativitet stimuleras. Dagens regler om offentlig upphandling är i stor utsträckning anpassade för inköp av en brandbil som redan finns eller uniformer till busschaufförer. Reglerna är inte alls så innovativa som de skulle kunna vara.
– Jag tror också att det går att få ner kostnaderna genom att utnyttja maskiner och andra kapitalvaror mera effektivt och under fler timmar i veckan än vad som görs idag. Ofta står stora och dyra maskiner helt stilla under till exempel fredagar och helger eftersom personalen då har åkt hem.

Kräver ökad effektivitet arbete dygnet runt?
– Nej, men man borde i större utsträckning än idag arbeta efter klockan 17.00 på kvällen och på helgerna. Det är dock inte bara fack och arbetsgivare som måste komma överens om nya villkor. Även vi i den kommunala sektorn har en läxa att göra. Idag tillåter vi inte byggverksamhet på vissa dagar och efter vissa klockslag. Många har ett ansvar. 

Bör det bli svårare att överklaga stora infrastrukturbeslut?
– Jag tycker att man bör diskutera vilka som ska få överklaga, men framför allt till hur många instanser och hur snabbt handläggningen bör ske. Idag kan det ta flera år innan staten till slut har avgjort ett ärende. Tempot måste öka.

Tipsa en vän om artikeln
Kommentarstjänsten drivs av Disqus
FAKTA/Anders Knape
Jobb: Ordförande, SKL
Ålder: 56
Bor: Lägenhet i Karlstad
Familj: Sambo och två vuxna barn
Bakgrund: Kommunalråd i Karlstad
Fritid: Fritidshuset på västkusten med mopsen Selma
Dricker: Vatten och vin
Äter: Husmanskost
Gillar: Laga mat och läsa böcker
Fordon: Cykel och bil, En Rex och en Audi
Favoritväg: Tanumshede - Sannäs
Motionerar: Cyklar och promenerar
Favoritverktyg: Pennan
Skulle vilja kunna: Sjunga och spela
Längtar efter: Snö och skidåkning
Läser just nu: Bränt barn av Stig Dagerman
Såg senast på bio: Oj, det var ett tag sedan, ser film på DVD
Ser på tv: Nyheterna

FAKTA/ Sveriges Kommuner och Landsting

• Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) är en arbetsgivar- och medlemsorganisation för Sveriges 290 kommuner och 20 landsting.
• SKL bildades i mars 2007 genom en sammanslagning av Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet.
• Högsta beslutande organ är förbundets kongress.
• Vd är Håkan Sörman och ordförande är Anders Knape (M).

Mest läst

SyntaxError: Unexpected end of file
// API callbackjson({ "kind": "analytics#gaData", "id": "https://www.googleapis.com/analytics/v3/data/ga?ids=ga:50689109&dimensions=ga:pagePath,ga:pageTitle&metrics=ga:pageviews&sort=-ga:pageviews&filters=ga:pagePath%3D%3D@artiklar&start-date=2012-08-08&end-date=2012-08-15&max-results=20", "query": { "start-date": "2012-08-08", "end-date": "2012-08-15", "ids": "ga:50689109", "dimensions": "ga:pagePath,ga:pageTitle", "metrics": [ "ga:pageviews" ], "sort": [ "-ga:pageviews" ], "filters": "ga:pagePath==@artiklar", "start-index": 1, "max-results": 20 }, "itemsPerPage": 20, "totalResults": 0, "selfLink": "https://www.googleapis.com/analytics/v3/data/ga?ids=ga:50689109&dimensions=ga:pagePath,ga:pageTitle&metrics=ga:pageviews&sort=-ga:pageviews&filters=ga:pagePath%3D%3D@artiklar&start-date=2012-08-08&end-date=2012-08-15&max-results=20", "profileInfo": { "profileId": "50689109", "accountId": "25825814", "webPropertyId": "UA-25825814-1", "internalWebPropertyId": "50116420", "profileName": "www.pavag.nu", "tableId": "ga:50689109" }, "containsSampledData": false, "columnHeaders": [ { "name": "ga:pagePath", "columnType": "DIMENSION", "dataType": "STRING" }, { "name": "ga:pageTitle", "columnType": "DIMENSION", "dataType": "STRING" }, { "name": "ga:pageviews", "columnType": "METRIC", "dataType": "INTEGER" } ], "totalsForAllResults": { "ga:pageviews": "0" }});

Karriär

Ny på jobbet
Platsannonser
Källa: www.ams.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kalendarium

Vill du få På Vägs kalendarium i din kalender? Klicka här
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så är du säker på att alltid få det senaste om vägar och infrastruktur.
Namn
E-postadress
Annons
Annons
Postadress: På Väg, OTW,
Box 3265, 103 65 Stockholm
Tel: 08-50 55 62 00. E-post: redaktion@pavag.nu
Om webbplatsens cookiesöppnas i nytt fönster
På Väg produceras av OTW på uppdrag av Svevia.
Ansvarig utgivare: Charlotte Sandström