På bara några år har Kina byggt rikstäckande motorvägar och snabbtåg, stora hamnar och broar. Och varenda stad med självaktning drillar tunnelbana. FOTO: Shutterstock

Kolla här, nu drar Kina ifrån

Uppdaterad 12 juni 2013 14:57. Publicerad 9 januari 2012 06:58
På samma tid som man i Sverige försökt borra sig igenom Hallandsåsen har Pekings tunnelbanelinjer byggts ut från två – till fjorton.

Passagerare bordar ett nytt snabbtåg i Guangzhou.

Kinesiska ingenjörer och arbetare har under de senaste tio åren flyttat gränsen för vad man trodde var möjligt.

På bara några år har de byggt rikstäckande motorvägar och snabbtåg, stora hamnar och broar. Och varenda stad med självaktning drillar tunnelbana.

Syrefattigt i Tibet
Det är inte bara tempot och storleken som imponerar, utan även de rent fysiska utmaningarna; som att bygga dammar och järnväg på Tibets syrefattiga iskalla höjder.

På samma tid som svenskarna försökt borra en tunnel genom Hallandsåsen har Peking gått från två till 14 tunnelbanelinjer.

Men inget har symboliserat Kinas hopp från u-land till rymdålder så mycket som snabbtågen. Det första höghastighetståget sattes i trafik 2007. Efter bara fyra år har landet redan byggt världens största nät för höghastighetståg.

Till år 2020 var planerna att ytterligare fördubbla linjerna och exportera tekniken. Kinesiska tjänstemän pratade om att snart kunna åka snabbtåg från London till Peking på 48 timmar och statstyrda medier lyfte fram tågen som källa till nationell stolthet.

"Tofu-konstruktioner"
Men samtidigt har oron börjat sprida sig att miraklet är byggt på lösan sand, eller snarare tofu.
I Kina kallas nämligen fuskbyggen tofu-konstruktioner, efter den porösa bönosten.

En nybyggd över 20 mil lång motorväg i Gansuprovinsen till exempel, fick tidigare i år stängas för reparationer bara tre månader efter att den öppnats.

Kollisionen mellan två snabbtåg i Wenzhou i somras bevisade det man länge pratat om i järnvägsbranschen: Kina har tagit genvägar och slarvat med säkerheten.

Efter en krock i Shanghais tunnelbana, orsakat av ett signalfel, där 280 personer skadades, kom ett talande inlägg på kinesiska twitter:
"Är det här resultatet av den snabba utvecklingen? I slutändan måste vi överväga om vi vill ha BNP eller ett lyckligt liv".

Växande korruption
Byggnationen har gjort många rika, och korruption har spridit sig. I februari sparkades den ansvariga järnvägsministern Liu Zhijun efter misstankar om att han har tagit motsvarande en miljard kronor i mutor. Snabbtågssatsningen har dessutom resulterat i skulder på astronomiska 2,1 triljoner yuan (ungefär lika mycket i kronor).

Regeringen har nu ryckt i nödbromsen. Planerad utbyggnad har antingen försenats eller lagts på is medan säkerheten utreds. Många andra projekt verkar rätt onödiga: måste exempelvis både städerna Shanghai och Ningbo ha gigantiska djupvattenhamnar när de ligger så nära varandra?

Kinas enpartistat har fördelen att snabbt kunna driva igenom infrastrukturprojekt. Landet slipper Europas problem med arga grannar, miljögrupper och oppositionspartier som förhalar byggen. Nackdelen är att projekten inte diskuteras igenom ordentligt. Megaprojekt blir ett mål i sig för karriärhungriga tjänstemän, medan miljö och människor offras på vägen.

Tvångsförflyttningar
Dammen San Xia på Yangzifloden till exempel, ledde till tvångsförflyttningar av 1,8 miljoner människor och påskyndade utrotningen av spektakulära fiskarter, samtidigt som projektet gav betydligt mindre än vad man trott.       

I Kina lyfts nu röster att dra lärdom av den vårdslösa satsningen på snabbtåg. För det återstår fortfarande mycket infrastruktur att bygga.


Tipsa en vän om artikeln
Kommentarstjänsten drivs av Disqus
FAKTA/ 9 Stora satsningar på infrastrukturen i Kina
  • Syd-nordliga vattenavledningen: Ska leda vatten från Yangzifloden genom ett system av kanaler till torkdrabbade städer i norra Kina som Peking och Tianjin. Den östra och centrala rutten är mer än 1 000 kilometer lång.
  • Motorvägar: Under kommande fem år planerar Kina att anlägga 31 000 kilometer motorväg – 17 gånger mer än vad det totalt finns i Sverige. Kina har idag näst mest motorvägar i världen.
  • It- och mobilnät: Fiberoptiska stamnät mellan provinserna har installerats. Kina har nu 500 miljoner internetanvändare och 747 miljoner användare av mobiltelefoner – mer än något annat land.
  • Flygplatser: 2010 hade Kina 502 flygplatser. Peking har med sin terminal 3 som invigdes till Peking-OS 2008 fått världens största flygplats. Årligen påbörjas bygget av 20 regionala flygplatser.
  • Dammar: Zangmu vattenkraftverk i Tibet är en av fem planerade fördämningar av världens högsta flod, Yarlung Zangbo. När den färdigställs beräknas den genera "flera gånger" mer elektricitet än den massiva San Xia (Three Gorges) på Yangzifloden.
  • Avsaltning: Norra Kina är torkdrabbat och även många städer i söder lider av sjunkande och förorenat grundvatten. Därför byggs det avsaltningsanläggningar längs hela östkusten.
  • Broar: Staden Qingdao invigde nyligen världens längsta havsbro: 37 kilometer asfalt spänner över Jiaozhoubukten till närliggande Huangdao. Den har lyfts fram som exempel på slöseri. Bron går över den bredaste delen av bukten. Dessutom fanns det redan en tunnel.
  • Snabbtåg: Kina har på fyra år byggt världens största nät för höghastighetståg. Till år 2020 var planerna att ytterligare fördubbla nätet och expandera internationellt. De mesta av de planerna har dock försenats eller lagts på is efter en kollision mellan två höghastighetståg i somras.
  • Kärnkraft: Kina har för närvarande 13 kärnkraftverk och ytterligare 28 på gång. Målet är att ha 100 anläggningar igång år 2020. Fukushima-olyckan i Japan väntas dock leda till förseningar.
FAKTA/Kinas största städer:
  • Shanghai 18,7 miljoner
  • Peking 15,8 miljoner
  • Kanton (Guangzhou) 10 milj
  • Shenzhen 8,6 miljoner
  • Wuhan 8 milj
  • Tianjin 7 milj
  • Harbin 6 milj
Relaterade artiklar

Mest läst

SyntaxError: Unexpected end of file
// API callbackjson({ "kind": "analytics#gaData", "id": "https://www.googleapis.com/analytics/v3/data/ga?ids=ga:50689109&dimensions=ga:pagePath,ga:pageTitle&metrics=ga:pageviews&sort=-ga:pageviews&filters=ga:pagePath%3D%3D@artiklar&start-date=2012-08-08&end-date=2012-08-15&max-results=20", "query": { "start-date": "2012-08-08", "end-date": "2012-08-15", "ids": "ga:50689109", "dimensions": "ga:pagePath,ga:pageTitle", "metrics": [ "ga:pageviews" ], "sort": [ "-ga:pageviews" ], "filters": "ga:pagePath==@artiklar", "start-index": 1, "max-results": 20 }, "itemsPerPage": 20, "totalResults": 0, "selfLink": "https://www.googleapis.com/analytics/v3/data/ga?ids=ga:50689109&dimensions=ga:pagePath,ga:pageTitle&metrics=ga:pageviews&sort=-ga:pageviews&filters=ga:pagePath%3D%3D@artiklar&start-date=2012-08-08&end-date=2012-08-15&max-results=20", "profileInfo": { "profileId": "50689109", "accountId": "25825814", "webPropertyId": "UA-25825814-1", "internalWebPropertyId": "50116420", "profileName": "www.pavag.nu", "tableId": "ga:50689109" }, "containsSampledData": false, "columnHeaders": [ { "name": "ga:pagePath", "columnType": "DIMENSION", "dataType": "STRING" }, { "name": "ga:pageTitle", "columnType": "DIMENSION", "dataType": "STRING" }, { "name": "ga:pageviews", "columnType": "METRIC", "dataType": "INTEGER" } ], "totalsForAllResults": { "ga:pageviews": "0" }});

Karriär

Ny på jobbet
Platsannonser
Källa: www.ams.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kalendarium

Vill du få På Vägs kalendarium i din kalender? Klicka här
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så är du säker på att alltid få det senaste om vägar och infrastruktur.
Namn
E-postadress
Annons
Annons
Postadress: På Väg, OTW,
Box 3265, 103 65 Stockholm
Tel: 08-50 55 62 00. E-post: redaktion@pavag.nu
Om webbplatsens cookiesöppnas i nytt fönster
På Väg produceras av OTW på uppdrag av Svevia.
Ansvarig utgivare: Charlotte Sandström