Hur du säkert arbetar på din bil hemma
Naturligtvis finns det några saker du bör tänka på innan du smutsar ner händerna, framför allt din förmåga att utföra allmänna underhållsuppgifter utan att äventyra din egen eller andras säkerhet eller riskera ditt fordons tillförlitlighet eller säkerhet.
Om att öppna motorhuven och vrida på en skiftnyckel eller skruvmejsel – utan att göra saker värre – inte är något som ingår i din kompetens, då är det förmodligen bättre att du anlitar en kvalificerad verkstad.
”Kassera vätskor på rätt sätt, använd rätt verktyg och titta på en YouTube-video om du är osäker på hur du ska göra något.”
Om du har sysslat lite med hemreparationsprojekt och har en del grundläggande verktyg och mycket tålamod, så har vi några grundläggande riktlinjer för att säkerställa att dina äventyr inom bilmekanik blir säkra och givande. Ni som har en välanvänd motorlyft i garaget och några tidigare projekt under bältet (ni vet vem ni är) hittar nog inte så mycket här som ni inte redan vet. Men om du är en nybörjare, eller till och med lite ringrostig, här är några överväganden som syftar till att hålla dig på rätt spår.
Några grundläggande säkerhetsåtgärder
Arbeta inom din egen kompetensnivå. Det är enkelt att byta olja, men om det finns minsta chans att du inte skulle kunna göra det, så betala en professionell verkstad att göra det. Förstörda gängor i oljeavtappningspluggen kan vara dyra att åtgärda.
”Om du har några tvivel om hur man gör något så kan YouTube vara en bra resurs för instruktionsvideor, även om kvaliteten på de råd du hittar där inte alltid är ofelbara.”
Lita aldrig, aldrig på en domkraft för att stödja fordonet när du är under det. Detta är lika sant för en hydrauliskt golv- eller flaskdomkraft i professionell stil som det är för domkraften som de flesta bilar har gömt någonstans i syfte att byta ett punkterat däck. Om du överhuvudtaget ska vara under bilen, se till att den är stadigt stödd på ett par pallbockar vid en punkt på fordonets undersida som kan hantera fordonets vikt. Du vill inte ha en pallbock som går genom golvet på din bil.
Ha alltid en brandsläckare till hands när du arbetar på en bil. Motorfordon – oavsett om de drivs av bensin, diesel eller el – har en potential att fatta eld, även när man är försiktig. Se till att släckaren är fulladdad och att du vet hur du använder den på rätt sätt. Var medveten om vad du ska göra om din bil brinner.
Behandla brandfarliga vätskor och andra material med den respekt de förtjänar. Bensinburkar och lösningsmedel bör alltid förslutas och förvaras i ett särskilt brandsäkert skåp, långt borta från elektriska gnistor och andra potentiella antändningskällor.
Bär en lämplig skyddsutrustning. Det inkluderar skyddsglasögon, långärmade tröjor och rejäla byxor, kraftiga skor eller stövlar och handskar.
Gör inget undervagnsarbete om inte någon annan är hemma. Ha alltid en telefon till hands om en olycka skulle vara framme.
Arbeta alltid på ett plant underlag. Om du ska lyfta upp bilen på en asfalterad uppfart så är det en bra idé att placera domkraft och pallbockar på en planka för att förhindra skador på asfalten.
Se till att du har rätt reservdelar och vätskor. Och jämför nya delar med gamla för att bekräfta att de matchar.
Utför arbete under tider då kan ta dig till reservdelsaffären. Du vet aldrig när du behöver ytterligare delar, som till exempel en oljetrågspluggspackning.
Kassera vätskor på rätt sätt. Vätskor som tappas ut från bilen bör tas till en bildelsaffär, en återvinningsanläggning eller en återvinningsstation, snarare än att hällas ut i avloppet eller slängas i soporna.
Om du ens är det minsta tveksam på dina förmågor, låt en professionell verkstad göra det. Oljeläckor är rörigt och har en potential att starta bränder. Felaktigt utförda broms- och styrreparationer kan allvarligt äventyra ditt fordons säkerhet.
Var kan man köpa reservdelar och tillbehör
Reservdelsbutiker finns på de flesta större orter. Men det bästa är att planera i förväg och beställa delar online via en stor leverantör av bildelar, eftersom det i regel blir billigare. Tänk dock på att vissa leverantörer inte skickar vätskor eller lösningsmedel.
Underhåll som du kan göra hemma
Följande är en lista över enkla reparations- och underhållsåtgärder som kan utföras hemma. YouTube-videor kan vara en bra guide för en korrekt procedur, liksom modellspecifika reparationsmanualer. Guldstandarden för procedurinstruktioner är en fabriksservicemanual som är specifik för det fordon du kommer att arbeta med.
Kontrollera vätskenivåerna. De flesta bilar (även om inte alla) tillhandahåller sätt att kontrollera motorolja, transmissionsolja, servostyrningsvätska, bromsvätska, kylvätska och – om utrustad med – differential- och växellådsolja. Se till att använda den typ och mängd olja eller vätska som rekommenderas av fordonstillverkaren. Tänk också på att överfyllning kan orsaka mer skada än lite för låga vätskenivåer.
Kontrollera däcktrycket. En klistermärke eller liten skylt innanför förardörren kommer att tala om rätt tryck för varje uppsättning däck. (Lufttrycken fram och bak kan skilja sig något.) Dessa är kalla tryck, så se till att kontrollera med en däcktrycksmätare innan du kör bilen.
Kontrollera/byt ut glödlampor. Slå på ljusen och låt sedan en medhjälpare övervaka fordonets fram- och baksida när du använder bromsljusen, blinkern och varningsblinkern. Om några glödlampor är utbrända, byt ut dem enligt tillverkarens rekommendationer.
Kontrollera/byt vindrutetorkarblad. Vindrutetorkarbladen håller ungefär sex månader, och de ska kunna skrapa vatten från glaset utan att lämna för många streck. Om gummitorkarbladen är uttorkade, så byt ut dem. Många bildelsbutiker kommer att göra det gratis om du inte är så benägen.
Kontrollera/byt ut luftfilter. De flesta fordon har två filter – motorns insugningsluftfilter och kupéluftfiltret, som hindrar pollen och andra luftföroreningar från att komma in i kupén. Båda ska vara rena och fria från överdriven smuts och skräp. Om de är smutsiga, byt ut dem. Det brukar vara ganska så enkelt.
Inspektera remmar och slangar. Kylvätskeslangar och värmeslangar, som utsätts för höga nivåer av värme, är mest benägna att gå sönder. Leta efter sprickor och läckor. Kontrollera även andra slangar för sprickor, våta fläckar och andra skador. Fläktremmen kan kontrolleras genom att vrida en lång sträcka för att inspektera dess räfflade undersida. Om du ser sprickor, glasering eller separering av lager, eller om remmen ser torr ut, så byt ut den.
Kontrollera bilbatteriet. Inspektera batteripolerna och kabeländarna för korrosion eller skador och beakta batteriets ålder. Bilbatterier håller vanligtvis mellan tre och fem år. Tillverkningsdatumet ska vara tryckt på en klistermärke ovanpå batteriet. Om batteripolerna är korroderade kan de rengöras med en speciell borste som finns att köpa i de flesta bildelsbutiker. Om du kopplar bort batterikablarna, se till att ta bort minuskabeln först för att undvika ljusbågar och gnistor.
Byt olja och filter. Detta är en enkel operation i de flesta fordon. Se alltid till att du har tillräckligt med ny olja och att påfyllningshålet är öppet och tillgängligt innan du tappar olja från vevhuset. Motorn ska vara varm så rinner oljan ut betydligt enklare. Om du inte kan nå avtappningspluggen utan att höja fronten på bilen, var noga med att använda domkraft och pallbockar – eller ramper och hjulklossar – på ett säkert sätt. Använd ett kärl som är tillräckligt brett för att fånga upp spill från oljefiltret, och kassera alltid använd olja på rätt sätt. Det är också en bra idé att bära handskar.
Konfigurera ditt infotainmentsystem. Om du aldrig har fått till det, så är det nu ett bra tillfälle att para ihop Bluetooth-enheter, ställa in personliga preferenser som ljudinställningar och sätesminnen och anpassa fordonets körlägen. Du kan också ange ditt hem och andra vanliga platser i navigationssystemet.
Rensa ut röran. Rensa ur sopor, gamla tidningar, solstolar, den där fotbollen utan luft och allt annat skräp som har samlats i bilen under ditt hektiska vardagsliv.
För den mer avancerade hemmekanikern
Inspektera avgassystemet. Lyft upp fordonet och stöd det säkert på pallbockar. Börja längst fram under fordonet, titta på avgasrören, katalysatorerna, resonatorerna och ljuddämparna, och håll utkik efter allvarlig rost och sotavlagringar som är ETT tecken på läckage. Avgasläckor utgör en hälso- och säkerhetsrisk, och de bör repareras omgående av en fackman.
Inspektera bromsarna. Lossa hjulmuttrarna medan hjulen fortfarande är på marken. Lyft upp fordonet och stöd det säkert på pallbockar. Ta bort hjulen. Se tillverkarens specifikationer angående lämplig tjocklek på bromsskivor och belägg. På skivbromsar finns det oftast ett fönster i bromsoket genom vilket man kan se bromsbeläggens tjocklek. Om de är under tillverkarens standarder bör de bytas ut. Trumbromsar kan fortfarande finnas på bakhjulen på vissa fordon. För att kontrollera dem, ta bort hjulet och följ sedan tillverkarens procedur för att ta bort trumman. (De glider vanligtvis av.) Notera bromsbeläggens tjocklek och byt ut om de är under tillverkarens specifikationer.
Däckrotation. Medan du har hjulen av, kan det vara ett bra tillfälle att skifta däcken, förutsatt att fram- och bakhjulen samt däcken är av samma storlek (kontrollera först). Rotera också däcken endast om de behöver det. Sätt de två bästa däcken på framhjulen. Det ska inte ske någon förändring från sida till sida. Detta är också ett bra tillfälle att kontrollera om det finns något ojämnt slitage, vilket indikerar behovet av en hjulinställning, och eventuellt slitna upphängningsdelar. När du sätter tillbaka hjulen på bilen, dra åt muttrarna för hand, sänk fordonet och fäst sedan muttrarna till tillverkarens specificerade vridmoment med en momentnyckel. Kör bilen en kort sträcka och kontrollera vridmomentet igen.