Om
Grundläggande information som alla bilförare bör känna till
Varje dag interagerar vi med teknik som få, om någon av oss verkligen förstår till fullo. Hur många människor kan reparera sin hemdator om den går sönder? Eller deras mobiltelefon? Även saker som din diskmaskin, din tvättmaskin eller din kabelbox kan vara riktigt irriterande om något går sönder och vi inte vet hur vi ska fixa dem. Vi kallar in experter som vet vad de gör och kan fixa även mindre problem som vi borde kunnat ordna själva. Samma sak med våra bilar. De flesta av oss har inte så mycket förståelse för hur en bil fungerar eller vad man ska göra när något går fel. Vi litar på mekaniker för dessa problem. Det finns dock några grundläggande saker varje bilägare bör känna till.
Bilreparationer är DYRA
Tyvärr är det lätt att känna sig generad när man inte vet vad som för de flesta verkar vara grundläggande information. Det hindrar oss från att vilja be om hjälp och det gör bara situationen ännu värre eftersom det kan gå flera år utan att vi vet något så enkelt som hur man byter oljefilter i sin egen bil. Men tack vare internet är det nu enklare än någonsin att lära sig de grundläggande sakerna du behöver veta om din bil utan att behöva känna dig generad för att be om hjälp. Med det i åtanke, låt oss gå igenom en del av informationen som alla bilägare bör känna till för att hjälpa dem att bli en bättre utbildad och effektivare bilägare. Den här informationen hjälper dig att bättre förstå hur din bil fungerar, inklusive att ge dig en bättre uppfattning om vad det är som händer när något går sönder och hur du kanske till och med kan fixa det på egen hand.
Hur ofta ska du byta olja?
Alla vet förmodligen att man ibland behöver byta motorolja, det finns till och med verkstäder som helt enkelt är specialiserade på att byta olja och inte göra något annat. Men alla vet inte vad oljan är till för i deras motor eller varför det är viktigt att byta olja då och då. Motorolja är ett ämne för flera ändamål. Den smörjer din motor, men den hjälper också till för att hålla den sval. Utan motorolja skulle din motor skapa en destruktiv mängd friktion och värme och snabbt gå sönder. Motoroljan är också användbar för att rengöra motorn eftersom den hjälper till att transportera bort föroreningar och partiklar som kan orsaka skada.
Det brukade vara en tumregel att du byter motorolja var 3000 mil eller så. Det är dock ingen standard och det gäller inte på något sätt för varje enskilt fordon. Det varierar från bil till bil och även beroende på hur du använder den, hur ofta du kör, om du mest kör långa eller korta sträckor osv. Hur vet du då säkert hur ofta du ska byta motorolja? Din instruktionsbok kommer att berätta det för dig med säkerhet. När du vill ha någon specifik information så har din instruktionsbok den exakta uppgiften för ditt märke och modell av bil. Den kommer alltid att ge dig den bästa informationen för hur du ska hantera och underhålla ditt fordon. De gamla tumreglerna är bra för en allmän uppfattning om vad man ska göra, men de är ingen ersättning för precisionen som du får från din instruktionsbok.
Hur ofta ska du byta oljefilter?
Så nu när du har en aning om hur ofta du behöver byta olja, hur är det då med ditt oljefilter. Det håller din olja ren så att allting löper smidigt. Alla bilar som har en förbränningsmotor har även ett oljefilter för att hålla oljan ren. Oljefiltret, som namnet antyder, hjälper till att filtrera bort partiklar och smuts från din olja för att hålla din motor igång utan problem. Det finns två olika skolor när det gäller att byta oljefilter. Återigen, kontrollera din instruktionsbok för att ta reda på vad som gäller för din specifika bil, men som sagt, annars finns det två olika alternativ. Antingen byter du ditt oljefilter varje gång du byter olja, eller så gör du det varannan gång du byter olja. Om det inte blir gjort åtminstone så ofta, då kan det bli allvarliga problem.
Hur länge håller tändstift?
I ett bensindrivet fordon så har du en förbränningsmotor. Det betyder att bensinen från din bränsletank pumpas och sprutas in i en del av motorn som kallas förbränningskammaren. I förbränningskammaren blandas bensinen med luft och sedan antänds den av en gnista från ett tändstift. Detta händer om och om igen för att hålla din motor i rörelse så att den kan driva ditt fordon. Så ett tändstift är en av de viktigaste sakerna i denna ekvation. Det skapar bokstavligen en gnista som får blandningen av bränsle och luft att antändas. Så hur länge håller då ett tändstift?
Livslängden för ett tändstift beror väldigt mycket på själva tändstiftet. Det finns många olika sorter som du kan köpa. Olika biltillverkare har också olika rekommendationer för när man ska byta tändstift.
Typen av tändstift har stor effekt på detta också. Vissa billigare tändstift är helt enkelt gjorda av en nickelbelagd koppar. De är bra för att leda elektricitet, men de kan bara hantera slitaget från de hundratusentals gnistorna tills de är utslitna. Dessa typer kanske bara håller i 50 000 km, vissa kanske till och med slutar fungera tidigare än så. Men om du har lite mer avancerade tändstift, som har spetsar gjorda av platina eller iridium, då kan du få ut 150 000 km till 200 000 km eller ännu mer av dem.
Vilken typ av kylvätska ska du använda?
Kylvätskan i ditt fordon har två syften. Som namnet antyder är den till för att kyla ner saker. Det är nödvändigt för att sänka temperaturen på din motor för att säkerställa att den inte överhettas. Kylvätskan går från din kylare till din motor, den absorberar överskottsvärme och cirkulerar sedan tillbaka genom värmeelementet i din kupévärmare så att du kan använda den värmen en kall dag om du vill ha det varmare i kupén och sedan återvänder den till din kylare där den kommer att kylas ner igen.
Den har också en funktion att hjälpa din bil att fungera korrekt under mycket kalla dagar, eftersom kylvätskan till största delen är gjord av frostskyddsmedel. Det betyder att den inte fryser i kallt väder så att du kan hålla din bil fungerande även då. Många kylmedel består av en 50/50-blandning av frostskyddsmedel och vatten. Men det finns andra typer av kylvätskor du kan köpa också, och du kan se vad de är på färgen.
På vilken sida av bilen finns bensintanken?
Det här är en av de små sakerna som är lite förvirrande i början, speciellt om det är en ny bil du kör och du inte är van vid den. När du kör in på en bensinstation och du inte är 100% säker på vilken sida av bilen din bensintank står på, har du en 50/50 chans att få det rätt om du bara gissar. Du behöver dock inte gissa, och du behöver inte heller gå ur bilen för att få svaret på den frågan.
Om du tittar på bensinmätaren på din instrumentbräda kommer det att finnas en liten symbol för en bensinpump på den, antingen ovanför eller under, där den talar om hur full din tank är. Tillsammans med den lilla bensinpumpssymbolen finns det en liten pil som pekar antingen till vänster eller till höger. Den pilen är där för att låta dig veta vilken sida ditt bensinlock finns. Så om den pekar åt vänster, kommer ditt bensinlock att finnas på förarsidan av din bil. Om den pekar åt höger måste du köra med passagerarsidan upp till pumparna. Bara en enkel liten sak som hjälper dig att komma ihåg du ska placera bilen när du ska tanka, eller för att hjälpa dig när du aldrig har suttit bakom ratten i just den bilen förut.
Hur länge håller ett bilbatteri?
Ditt batteri räcker vanligtvis 3 år till 5 år. Om du bor i ett kallare klimat kan ditt batteri dock slitas ut lite tidigare. På samma sätt, om du kopplar in många saker i din bil som en instrumentpanelskamera eller din mobiltelefon för att ladda den, kommer det med tiden att hjälpa till att slita ner ditt batteri lite snabbare också.
Ditt batteri laddas naturligt av generatorn i ditt fordon. Faktum är att, bortsett från när du vrider på nyckeln i tändningslåset för att få igång din bil, så driver batteriet faktiskt inte så mycket av ditt fordon alls. Det ger den initiala laddningen för att komma igång, och sedan tar din generator över.
Hur mycket luft ska det vara i däcken?
Detta är en annan fråga som är specifik för ditt fordon. Om du har ett nyare fordon bör du ha en dekal innanför din förardörr någonstans på insidan av själva dörren eller dörrkarmen. Dekalen kommer att ange det rekommenderade lufttrycket för dina däck. Om du inte har ett klistermärke, så kommer din instruktionsbok att berätta för dig med säkerhet. Om du kör en personbil så ser du sannolikt ett lufttryck på 32 psi till 35 psi. Du bör alltid kontrollera ditt lufttryck när dina däck är svala, det betyder att de har vilat ett tag. Anledningen är att om du har kört ett tag så har dina däck utsatts för friktion och det kommer att ha orsakat värme som får dem att expandera.
Det finns siffror på själva däcken. Det är dock inte det tryck som du ska pumpa upp dina däck till. Detta är det maximala trycket de däcken kan hålla. Så du vill inte använda detta värde för däcken på just din bil.
Bilens chassinummer
Ett chassinummer som även kallas VIN-nummer är i princip ditt bil-ID. Om en bil blir stulen är det så här polisen spårar den. Det är ett identifikationsnummer som är unikt för varje fordon. Det är vanligtvis 17 siffror långt, så det är inte den typ av nummer du troligen kommer att memorera. Den specifika siffersekvensen identifierar märket och modellen på din bil, motorstorleken samt var den tillverkades och tillverkningsdatumet.
Förutom för att identifiera stulna bilar är VIN-nummer viktiga för försäkringsändamål och sådana saker. Du kan i regel enkelt hitta ditt VIN-nummer genom att gå ur bilen och titta på vindrutan. I hörnet av vindrutan precis ovanför instrumentbrädan på förarsidan ser du i regel en etikett som har ditt VIN-nummer. Detta är också användbart när du köper delar som är specifika för ditt märke och modell av fordon.
Poängen med att lära dig mer om bilen
Du kan spendera flera timmar om dagen i månader för att lära dig allt som finns att lära dig om din specifika bil och bilar i allmänhet. Mekaniker måste genomgå mycket utbildning för att komma till den punkt där de förstår hur fordon fungerar och hur man fixar dem när där är problem. Även om du inte vill lägga ner all den tiden på att utveckla dina kunskaper så långt skadar det aldrig att kunna grunderna så att du har en allmän förståelse för hur din bil fungerar och hur du underhåller den. Ju mer du vet, desto bättre rustad kommer du att vara för att hantera problem när de uppstår och även att för att kunna konversera mer kunnigt med en professionell mekaniker som kan ta över med sin specifika kunskap där din allmänna kunskap slutar.