Artiklar

Högre risk för kvinnor vid halka

Kvinnliga bilförare har svårare än män att hantera övergången till halt väglag, enligt en studie av Trafikverket.

— Jag är övertygad om att det beror på att kvinnor kör äldre och sämre bilar, säger Michael Axelsson som är vice förbundsordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

Trafikverkets undersökning visar att övergången till vinterväglag medför en större riskökning för kvinnor än för män. För varje olycka på barmark för kvinnor sker det 2,41 olyckor på vinterväglag. Män får relationen 1 till 1,70.

”Någon faktor medför att kvinnor får en större riskökning än män vid övergång rån barmark till vinterväglag”, skriver Trafikverket i sin undersökning.

Michael Axelsson, vice förbundsordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund, tror dock inte att denna faktor beror på att kvinnor är mindre skickliga bakom ratten. Snarare tvärtom.

— Jag har sett ett stort antal elever sedan jag började som trafikskollärare 1979 och kvinnor har en betydligt högre riskmedveten än vad män har, de anpassar hastigheten på ett bättre sätt än vad män gör, säger han.

Michael Axelsson anser i stället att statistiken kan förklaras i skillnader i fordon och däck.

— Kvinnorna kör ofta andrabilen i hushållet, medan männen tar hand om exempelvis tjänstebilen och kör med nya vinterdäck. Så jag tror snarare att det handlar om materialet än att kvinnor är mindre skickliga bakom ratten.

Olyckorna som analyserades av Trafikverket ägde rum under perioderna 1 april 1995-30 september 1995 samt 1 oktober 1995-31 mars 1996. De delades därefter upp i väglag vid olyckstillfällen samt ålder och kön på föraren. Under sommarperioden fann Vägverket ingen skillnad mellan könen, frånsett ett litet fåtal halkolyckor under april och september då kvinnorna var överrepresenterade sett till antalet olyckor.

Däremot uppträdde som sagt stora skillnader under vinterperioden.

Trafikverket analyserade också ytterligare en ettårsperiod, 1 april 1996-31 mars 1997. Den visade på nytt att övergången till vinterväglag ökar medför en ökad risk för just kvinnor, där relationen skrivs till 1 till 2,36 jämfört med 1 till 1,37 för män för olyckor på barmark kontra vinterväglag.

— Chansen att detta ska vara en slumpeffekt är därmed oerhört liten, konstaterar Trafikverket i sin rapport.

Trafikverket ger ingen förklaring till ovanstående faktum, men skriver att ”pojkars större intresse av bilar och att köra mopeder i tidig ålder kan medföra en större vana av halt underlag och en bättre förmåga att bedöma friktionen”.

Trafikverket konstaterar också i undersökningen att män är kraftigt överrepresenterade när det gäller dödsfall i trafiken. Bland undersökta singelolyckor ovan förekom män betydligt oftare i olyckor med dödlig utgång. Det beror på att hastigheten ofta är högre vilket medför att avåkningen blir betydligt våldsammare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *