Prisökningar stoppar infrastrukturprojekt
Om de senaste årens prisutveckling håller i sig riskerar cirka en femtedel av de kommande statliga infrastrukturinvesteringarna att ”ätas upp” av prisökningar.
Det varnade infrastrukturminister Chatarina Elmsäter-Svärd (M) för i samband med årets FIA-dag.
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm konstaterade att den svenska byggindustrin under de senaste åren haft en sämre produktivitetsutveckling än det europeiska genomsnittet.
Årets FIA-dag (Förnyelse i anläggningsbranschen) genomfördes i tisdags i nybyggda Friends Arena i Solna. De cirka 250 deltagarna lyssnade på föredrag och diskuterade hur anläggningsbranschen kan förnyas och utvecklas.
I sitt tal betonade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd att effektiviteten och produktiviteten i anläggningsbranschen måste öka. Håller de senaste tio årens prisökningstakt i anläggningsbranschen i sig riskerar ungefär en femtedel av det kommande decenniets infrastrukturinvesteringar att ätas upp av prisökningar.
– Det kan inte fortsätta så här. Vi måste får mer infrastruktur för pengarna, samtidigt som lönsamheten i branschen bör öka. För att klara det behöver vi jobba mer med standardiseringar, totalentreprenader, styrmedel och långsiktighet när det gäller upphandlingar. Jag tror också att det är viktigt att konkurrensen ökar.
– Det här är dock inte bara ett svenskt problem. Överallt i Europa söker man nya vägar för att få mer infrastruktur för pengarna, förklarade infrastrukturministern.
Riksrevisionen konstaterade för en tid sedan att regeringen inte har sett till att statens miljardsatsningar på vägar och järnvägar är effektiva. Enligt Riksrevisionen finns det en betydande risk för att projektet fördyras helt i onödan.
En något irriterat Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket, förklarade i sitt tal att verket har koll på pengarna och jobbar med att förbättra produktivitetsutvecklingen i anläggningsbranschen.
– Att vi inte skulle ha kostnadskontroll på de stora projekten är skitsnack. Det har vi. Våra projekt går bra. Flera ligger under kalkylerna.
Blygsam tillväxt
Enligt konsultbolaget McKinseys senaste Sverigerapport var den svenska byggbranschens produktivitetstillväxt blygsamma 0,1 procent per år under perioden 1993-2010, medan exempelvis Storbritanniens byggsektor hade en årlig produktivitetstillväxt på 0,7 procent.
Det så kallade slöseriet uppskattas av McKinseys till att i Sverige uppgå till 20-30 procent av de totala byggnadskostnaderna.
– Produktiviteten måste förbättras, annars räcker inte pengarna till allt som finns i planerna, förklarade Gunnar Malm som bland annat hoppas att bättre upphandlingsmodeller och entreprenadformer kan bidra till ökad produktivitet.
– 2018 ska 50 procent av Trafikverkets entreprenader vara totalentreprenader.