Norge kan finansiera snabbtåg Oslo-Göteborg
Snabbtåg mellan Oslo och Göteborg och vidare ner till Köpenhamn. Från norsk sida arbetas det hårt på att planerna ska förverkligas.
– Det finns ett massivt folkligt stöd och även majoritet i stortinget för en utbyggnad av järnvägsnätet, säger Knut Halvorsen som är vd för norska Teknopol till På Väg.
Bolaget ägs av Oslo kommun och Akershus fylke (landsting) och arbetar bland annat med att utveckla näringslivet i regionen. Ambitionen är att Osloområdet ska bli en av Europas mest innovativa regioner.
Ett led i arbetet är att utveckla koncept för snabb- och höghastighetståg genom Sverige, finansierat av norskt och kinesiskt kapital.
Kina, vars ekonomi växer explosionsartat, investerar oerhörda summor i den egna infrastrukturen, inte minst i höghastighetståg och järnväg. Enligt Oslo Teknopols vd Knut Halvorsen har landet även visat intresse för att finansiera höghastighetståg i Skandinavien. Sverige uppges ligga allra bäst till.
Hur stort är behovet i Norge av en snabbtågsförbindelse genom Sverige?
– Stortinget ska 2013 fatta beslut om vi ska bygga för snabbtåg i Norge. Flera utredningar pågår nu som väntas presenteras i början av nästa år. Utredarna tittar på sträckorna mellan Oslo och Trondheim, Bergen och Stavanger – men även Oslo-Stockholm och Oslo-Göteborg. Både hos det norska folket och i Stortinget finns det ett brett stöd för en utbyggnad. Men självklart vill finansdepartementet ha ett underlag för hur mycket det kommer att kosta, säger Knut Halvorsen,
– Det är viktigt att länka samman vårt snabbtågsnät med det framtida europeiska järnvägsnät som nu växer fram. Sträckan från Oslo ner genom Västsverige och vidare mot kontinenten har särskilt stor betydelse för oss. Mycket varor och människor in och ut ur Norge passerar den vägen.
Knut Halvorsen säger att det är ett problem att det idag inte planeras för snabbtågstrafik i Sverige.
– Det gör att det i norska utredningar är svårt att visa på tillräcklig lönsamhet. Baserat på tillgänglig statistik finner vi dock sträckan Oslo-Göteborg som mest aktuell för att bygga. Oslo-Stockholm är mindre trolig.
Varför behöver Norge snabbtåg genom Sverige?
– Av många skäl. Självklart av transportekonomiska, men även av nationalekonomiska. En sådan här satsning skulle vara en god investering för den norska oljefonden, vars aktier och obligationer nu faller i värde.
– I dag råder det brist på arbetskraft i Norge. Att integrera arbetsmarknaderna i Göteborg och Oslo skulle få stor betydelse. Dessutom skulle snabbtåg leda till enorma miljövinster i form av mindre utsläpp från biltrafiken.
När skulle hela projektet kunna stå klart?
– Det bestämmer inte vi, men vår målsättning är 2025.
Vad kostar snabbtågsspår mellan Oslo och Göteborg?
– Enligt tillgängliga beräkningar landar hela sträckan ner till Köpenhamn på 100 miljarder norska kronor. De första 20 kilometerna, Oslo-Ski, som det redan fattats beslut om att bygga kommer att kosta 20 miljarder norska kronor. Det är den dyraste sträckan på grund av en tunnel.
– Som på alla andra områden skulle ett sammanhängande, enhetligt projekt, innebära minskade kostnader.
Är man från norskt håll berett att finansiera hela ”Oslo-Göteborg”?
– Vi menar att Norge ska stå för finansieringen på samma sätt som den danska staten står som garant för Fehmarn Bält-förbindelsen. Vi anser också att det är en god alternativ investering för norska oljepengar.
– Men vi har även haft flera möten med kinesiska intressenter och banker för att diskutera frågan. De vill inte uttala sig officiellt ännu, men vill ha fler möten med oss. Kineserna är på det klara med att det är många beslut som måste fattas på nationell och skandinavisk nivå. Men de tänker långsiktigt och följer debatten noga.
Enorm valutareserv
Enligt Knut Halvorsen är det tre skäl som talar för att Kina är intresserat av att vara med och finansiera satsningen:
- Landet har en enorm valutareserv, 2 000 miljarder euro som har haft en negativ avkastning på grund av osäkerheten på världens finansmarknader. Investeringar i skandinavisk infrastruktur anses vara bland de säkraste investeringsprojekten i världen.
- Stimulans av den kinesiska exportindustrin inom området infrastruktur/järnvägsteknologi.
- Kina har långsiktiga ambitioner om moderna järnvägsförbindelser mellan Kina och Europa för att stimulera och effektivisera handeln.