Företagen kräver rejäla satsningar
De svenska företagen kräver ökade satsningar på infrastrukturen.
”De medel som redan är avsatta för infrastruktur är inte tillräckliga sett i ett internationellt perspektiv. Det är viktigt att det nu görs en kraftsamling genom ytterligare investeringar för ökad kapacitet och tillgänglighet”, skriver Mats Boll som är vice ordförande i Näringslivets transportråd i ett debattinlägg.
Den politiska ambitionsnivån för Sveriges framtida utveckling och välfärd kommer att tydliggöras bland annat genom infrastrukturpropositionen och forskningspropositionen.
En bra infrastruktur är avgörande för Sveriges näringslivs konkurrensförmåga och den har varit en väsentlig del i den starka ställning som näringslivet har kunnat bygga genom åren. Det är viktigt att även i framtiden kontinuerligt utveckla förutsättningarna för hållbara effektiva logistik och transportsystem genom omfattande infrastruktursatsningar.
Behöver agera kraftfullt
Sverige är ett litet land men har kunnat axla en inflytelserik position internationellt genom bland annat ett framgångsrikt näringsliv och hög kompetens inom logistik och transportsektorn. Omvärlden förändras snabbt och i det globala perspektivet blir logistik och transportfrågor viktigare och viktigare för vår konkurrensförmåga.
Infrastruktursatsningar inom transportsektorn används ofta runt om i världen som stimulans för framtida tillväxt, konkurrensförmåga och välfärd. Frågan är om Sverige nu tar steget, som nation i utkanten av Europa, och agerar kraftfullt utifrån detta faktum.
Näringslivet anser att det är viktigt att agera utifrån ett systemperspektiv, dvs att transporter är ett system av olika transportsätt och tjänster där deras samlade prestanda och resultat är avgörande. För att möta transportsystemets krav måste infrastrukturen ha rätt tillgänglighet, hög tillförlitlighet och en tydlig stråkstruktur som länkar samman strategiskt viktiga delar. Detta gäller transporter i städer och i olika delar av landet såväl som för person och godstransporter.
Snabb uppgradering av E20
Betydelsen av att det svenska huvudvägnätet-liksom viktiga järnvägsstråk-har en hög kapacitet och tillgänglighet som möjliggör effektiva och säkra gods- och persontransporter kan inte nog poängteras. Det är ett känt faktum att exempelvis E20 mellan Örebro och Göteborg är behäftad med effektivitets- och kapacitetsproblem samt trafiksäkerhetsproblem som behöver åtgärdas genom en snar uppgradering.
Sammanhängande tidigareläggningar av följande tre centrala godsstråk bör prioriteras. Dubbelspår Hallsberg – Mjölby, Bergslagsbanan/Väster om Vänern, dubbelspår på Göteborgs Hamnbana och en ny Marieholmsbro till Göteborgs Hamn. Vi behöver en bekräftelse av Regeringen att detta prioriteras.
Strategiska hamnars betydelse är mycket stor för Sverige och det är viktigt att den anslutande infrastrukturen i form av vägar och järnvägar har hög kapacitet och tillgänglighet. Statens ansvar för väl fungerande anslutningar till sjöss och till lands bör fokuseras till de för näringslivet mest viktiga hamnarna och i anslutning till de i övrigt utpekade huvudstråken. Detta för att uppnå skalfördelar och undvika resurssplittring. Kommer staten nu att ta ansvar för näringslivets viktigaste hamnar och anslutande huvudstråk?
Sveriges och dess näringslivs framtida utveckling och fortsatta välgång måste vara en viktig del i höstens propositioner. De medel som redan är avsatta för infrastruktur är inte tillräckliga sett i ett internationellt perspektiv. Det är viktigt att det nu görs en kraftsamling genom ytterligare investeringar samt drift och underhåll för ökad kapacitet och tillgänglighet.
Sveriges samlade konkurrenskraft som nation, i en allt hårdnande konkurrens, måste ligga högt på agendan.