Artiklar

23 järnvägsolyckor kunde ha undvikits

Sedan 2008 har 23 järnvägsolyckor inträffat där det tidigare larmats om trasiga spår — utan att de åtgärdats.

— Tåg har störtat nedför branter och människor har redan skadats. Infrastrukturministern måste ta sitt ansvar innan något ännu allvarligare händer, säger Stina Bergström, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

SVT har granskat samtliga större urspårningar sedan 2008. Totalt rör det sig om 61 stycken och tidigare besiktningsanmärkningar visar att på 23 av olycksplatserna har det tidigare utfärdats larm om brister — brister som inte åtgärdats. I flera fall har de klassats som så allvarliga att de måste åtgärdas inom en viss tid.

”Miljöpartiet begär därför att Catharina Elmsäter-Svärd (M) kallas till riksdagens trafikutskott för att förklara situationen och vad hon och regeringen tänker göra”, skriver Miljöpartiet i en kommentar till tågolyckorna.

En besiktningsman, som vill vara anonym, beskriver situationen om alarmerande och att det finns fel som inrapporterades 2005 som fortfarande inte åtgärdats.

Han berättar också för SVT att ett antal besiktningsmän slutat rapportera fel då det känns meningslöst eftersom felen ändå inte åtgärdas.

Detta bekräftas av Trafikverkets olycksrapport från olyckan i Smedjebacken 2011:

”Vid samtal med förare av godstransporter på sträckan Smedjebacken — Fagersta uppgav de att de inte längre fann det meningsfullt att rapportera dåliga spårlägen. Några åtgärder kopplade till rapporterna har aldrig kunnat konstateras. Trots försök med punktinsatser med exakt beskrivning av feltyp och plats har inga märkbara åtgärder vidtagits.”

Fackförbundet Sekos ordförande Jan Rudén reagerar starkt på det faktum att 23 larm om trasiga spår ignorerats.

— Det är en siffra som får mig att häpna. Jag vet inte hur de resonerar på Trafikverket. Det är ett risktagande, säger han till TT.

Jan Rudén vill stoppa tågtrafiken helt på vissa linjer tills felen åtgärdats.

— Höjer man inte kvalitén på järnvägen ökar riskerna hela tiden. Blir det fler och fler är risken uppenbar att det blir persontåg med mycket folk.

Rebecca Forsberg, trafikforskare på Umeå universitet:

— Det krävs åtgärder för snart kommer det att hända en allvarlig olycka. Tittar man på tillbuden har det varit väldigt nära, säger hon till SVT.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *