Infrastrukturministern öppnar för skatt på dubbdäck
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) öppnar för en skatt på dubbdäck.
– Det är möjligt att en skatt, rätt utformad, kan vara ett effektivt styrmedel, säger hon till PåVäg.nu.
Sverige överskrider ibland de gränsvärden som EU satt upp för hur stor koncentration av mycket små inandningsbara hälsofarliga partiklar (PM10) det får finnas i luften. Det är partiklar som bland annat kan orsaka luftvägs- samt hjärt- och kärlsjukdomar.
Problemen finns oftast i stadsmiljöer med trånga gator och mycket trafik. I Sverige är vägdamm en viktig lokal källa till problemen, vilket framför allt sker under torra perioder på vintern och våren. Dammet orsakas under dessa perioder främst av vintersandning och av slitage av vägbeläggningen på grund av dubbdäcksanvändning.
Sedan tidigare finns det förbud mot dubbdäck i vissa utsatta områden i Stockholm, Göteborg och Uppsala.
I ett remissvar till regeringen föreslår Trafikverket att det även införs en skatt på dubbdäck. Detta för att få ner dubbdäcksanvändningen och därmed minska andelen farliga partiklar i luften.
Det är ett förslag som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd inte stänger dörren för.
– Det är möjligt att en skatt, rätt utformad, skulle kunna vara ett effektivt styrmedel. Men något ställningstagande från regeringen finns i nuläget inte. Det finns behov av ökad kunskap i frågan av både juridisk och praktisk karaktär. Likväl som frågor om trafiksäkerhet och samhällsekonomiska bedömningar, säger hon till PåVäg.nu.
Elmsäter-Svärd pekar på åtgärder som redan gjorts, bland annat just möjligheten för kommuner att förbjuda dubbdäck på vissa vägar. Dessutom är det möjligt att förbjuda dubbdäck på samtliga kommunala vägar inom ett område.
Transportstyrelsen har även kortat tiden för dubbdäcksanvändning – och från 2013 begränsas det maximala antalet dubb i däcken.
-Jag ser mycket allvarligt på att EU:s gränsvärde för PM10 i luften har överskridits i vissa delar av landet. De områden som problemen gäller är begränsade till vissa hårt trafikerade vägar i några större tätorter. Det är i huvudsak biltrafik med dubbdäck som är orsak till problemen. Samtidigt vill jag vara tydlig med att dubbdäck fyller en viktig trafiksäkerhetsaspekt på många platser i Sverige, säger ministern.