Om Västlänken blir dyrare måste politikerna tänka om
Visar det sig att Västlänken blir dyrare än förväntat måste politikerna se över sitt beslut och söka billigare lösningar, skriver Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Handelskammaren.
Nya bussfiler i staden och vid infartsvägarna till Göteborg är de första konkreta tecknen på att det västsvenska paketet nu är på väg att verkställas. Infrastruktursatsningarna är de största som gjorts i Göteborgsregionen sedan 1960-talet.
Framför oss ligger stora projekt som en ny biltunnel under Göta älv, en ny Göta älvbro och en tågtunnel under Göteborg kallad Västlänken. Den nya älvförbindelsen och ersättandet av den gamla bron ska hjälpa till att binda samman Göteborg över älven. Istället för att utgöra en barriär ska vattnet knyta samman staden.
Tanken är att Göteborg ska växa längs med älven med frihamnen i centrum. För att det ska vara möjligt måste infrastruktursatsningarna gå i samklang med stadsutbyggnaden, Göteborg längtar efter vattnet.
När samspelet mellan vägar, järnvägar och staden fungerar blir Göteborg en än mer attraktiv stad.
Göteborgs centralstation når under 2013 sitt kapacitetstak. För att tågtrafiken i Västsverige ska kunna utvecklas måste den nuvarande säckstationen också utvecklas. Lösningen blir Västlänken, en tågtunnel under Göteborg med två nya stationer, en vid Korsvägen och en i Haga.
Västlänken bidrar till storstadsregionen och att Göteborg som stad kan växa men samtidigt är det ett mycket kostsamt projekt som väcker känslor.
Det Västsvenska paketet, inklusive Västlänken, finansieras till hälften av trängselskatter som träder i kraft den 1 januari 2013. Handelskammaren anser att informationen om projekten och förklaringen till varför de behövs måste vara av högsta kvalitet. Göteborgarna måste ges möjligheten till att förstå varför de tvingas betala trängselskatt. Kostnaderna måste också hållas nere.
Om det framkommer under prospekteringsarbete att Västlänken blir dyrare än förväntat måste modet finnas hos beslutande politiker att se över sitt beslut och söka nya billigare lösningar.
Göteborgarna ska inte tvingas betala mer än vad som redan förväntas av dem.
I slutet av augusti kom regeringen med ett välkommet besked. Västsveriges två största städer, Göteborg och Borås ska kopplas närmare varandra med hjälp av en ny dubbelspårig järnväg.
Den nya järnvägen innebär att Landvetter flygplats får en tågförbindelse. Den nya järnvägen kommer att betyda mycket för Göteborgsregionen. Öresundsregionen har växt stadigt sedan Pågatågen introducerades, nu får vi i Västsverige samma möjligheter.
Handelskammaren har konstaterat att den nuvarande järnvägen mellan Borås och Göteborg har en genomsnittshastighet på 69 km/h vilket är långsammare än någon liknande sträcka. Med den nya järnvägen får vi äntligen ändring på det.
Men samtidigt som vi gläds åt satsningen kan vi inte stanna upp. Satsningen som regeringen aviserade täcker inte hela sträckan mellan Borås och Göteborg. Hälften återstår. Det duger inte, speciellt inte med tanke på att det ska vara början på en ny stambana i Sverige. Det är viktigt att vi fortsätter så att Göteborg och Stockholm kopplas ihop med snabbjärnväg.