Artiklar

Tekniken som kan stoppa masskrockar

Många hoppas att olyckor liknande den på Tranarpsbron utanför Klippan i framtiden ska kunna undvikas med en ny teknik som värmer upp körbanan.

– Jag vill inte uttala mig om det här specifika fallet, men i teorin hoppas vi att kunna ta bort halkrisken från broar med hjälp av den här tekniken, säger Jan Sundberg, en av projektledarna bakom Trafikverkets projekt.

Det är ännu inte helt klarlagt vad som orsakade den omfattande olyckan på Tranarpsbron för några veckor sedan då cirka 70 fordon kolliderade med varandra. Men enligt polisen rådde det blixthalka och väldigt dålig sikt vid tidpunkten för olyckan.

Masskrocken tros ha börjat med att tre lastbilar kolliderade med varandra på den södergående körbanan. Flera fordon ska därefter ha kört in i lastbilarna. Olyckan ska sedan ha spritt sig till det norrgående fältet.

Efterarbetet för att få bron brukbar igen tog flera dagar. Krocken inträffade på en tisdagsförmiddag och först vid 18-tiden på torsdagen kunde man släppa på trafiken helt igen.

Många experter hoppas att liknande allvarliga halkolyckor i framtiden ska kunna undvikas tack vare en ny teknik som helt enkelt värmer upp körbanan.

Redan idag värms till exempel den så kallade Göteborgsbacken på riksväg 40 utanför Jönköping upp med hjälp av värme från stadens värmeverk.

Just nu håller Trafikverket på att studera en teknik som liknar den som används för att värma upp villor med bergvärme.
Idén bygger på att vägbeläggningen, asfalten, redan är som en stor solfångare som blir varm om sommaren. Men i stället för att värmen försvinner ska den lagras i jord eller berg till den kalla årstiden.

Slingor av rör eller slangar läggs ner i asfalten. I dessa finns en vätska som cirkulerar och värms upp av den varma vägen. Den varma vätskan förs sedan till ett värmelager, kanske i ett intilliggande berg, och lagras tills dess att värmen behövs.

Jan Sundberg, konsult på Vectura, är projektledare tillsammans med Olof Stenlund på Trafikverket.

– En av tillämpningarna syftar till att höja trafiksäkerheten genom att undvika frosthalka på broar, säger han.

I projektet har en förstudie genomförts och nu planerar man tre olika fallstudier:

  • Brant backe.
  • Cykelväg.
  • Bro.

– Anledningen till att det ingår en bro i studien är att broar är kända problemområden. Broar kan bli kallare än omgivande väg vilket vid hög luftfuktighet i området kan leda till blixthalka.

Även andra energislag än solvärme kan komma att användas, uppger Jan Sundberg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *