Åtgärderna lär inte räcka på ”Dödens väg”
Bristande långsiktighet hos beslutsfattarna försenar ombyggnaden av Dödens väg – E20 genom gamla Skaraborgs län. Det är en brist som kommer att leda till fler allvarliga olyckor.
Sedan 2003 har det inträffat 400 mer eller mindre allvarliga olyckor på E20 på sträckorna Alingsås-Vara, Götene-Vallby och Lyrestad-Bahult, varav 27 dödsolyckor som krävt sammanlagt 35 människors liv. 57 av olyckorna orsakade 91 svårt skadade personer.
För att höja trafiksäkerheten på olyckssträckorna har Trafikverket höjt den så kallade vinterdriftstandarden från klass 2 till klass 1. Det är en standardhöjning som beräknas kosta verket cirka tre miljoner kronor i engångskostnad för 2012 samt ökade driftkostnader på cirka fem miljoner kronor per år. Dock påverkas inte den förebyggande halkbekämpningen.
Tyvärr lär inte åtgärden få någon större effekt på antalet allvarliga olyckor då var tredje allvarliga olycka har inträffat under perioden december-mars.
Trafikverket har även beslutat att sänka den högsta tillåtna hastigheten på de kritiska vägavsnitten från 90 kilometer i timmen till 80. Att sänka hastigheten är nästan alltid ett kostnadseffektivt sätt att höja trafiksäkerheten. Frågan är bara vilken betydelse åtgärden får i just det här fallet.
51 procent av de aktuella dödsolyckorna har varit frontalkollisioner. Konsekvenserna vid en frontalkrock kan inte skilja sig speciellt mycket åt om den sker i 80 kilometer i timmen i stället för 90, speciellt inte om det är en lastbil inblandad som det varit i många av dödsolyckorna på E20.
Som det ser ut nu är inte en ombyggnad av de farligaste vägavsnitten med i Trafikverkets plan för de kommande åren.
En enkel beräkning visar att med nuvarande trafiksäkerhetslösningar väntas sträckorna kosta skattebetalarna 870 miljoner kronor under de kommande tio åren:
- Ökade driftkostnader: 53 miljoner kronor. (5 Mkr/år plus en engångskostnad på 3 Mkr).
- Kostnader för omkomna: 780 miljoner kronor. (3,5 döda per år. Varje dödsfall beräknas med en kostnad på 22,3 Mkr enligt Trafikverkets rapport ASEK 5).
- Kostnader för svårt skadade: 37 miljoner kronor (9 svårt skadade per år med en kostnad på 414 700 kr/svårt skadad).
För 870 miljoner kronor går det att göra mycket för att öka trafiksäkerheten, till exempel bygga om en del av de mest utsatta vägsträckorna så att de blir mötesfria eller sätta upp cirka 350 mil vajerräcken.
Min analys visar på bristande långsiktighet hos beslutsfattarna. Det är en brist som antingen beror på att man har missat att göra tillförlitliga analyser av vad som är det egentliga problemet, eller så har man bara valt de billigaste åtgärderna i brist på resurser och i förhoppning om att det ska räcka.
Båda alternativen är skrämmande och leder bort från den optimala lösningen – att göra ”Dödens väg” mötesfri.